UWAGA! Od 1 kwietnia tylko sprzedaż internetowa. Więcej informacji...
zaloguj   |   załóż konto
środa, 6 stycznia 2010

Zamieszanie w kolorach

czyli o sztuce łączenia barw


Jednym z etapów powstawania ciekawego tortu - być może najważniejszym - jest jego dekorowanie. W tortownia.pl najbardziej lubimy kreatywne dekoracje w stylu angielskim. Jeśli masz już narzędzia i produkty do dekoracji, możesz przystąpić do dzieła! Kiedy w głowie powstaje projekt, warto zastanowić się nad doborem kolorów. To, jakich barw użyjemy, w znacznym stopniu zadecyduje o uroku naszej pracy!


Szukamy inspiracji


Jeśli pomysł nie przychodzi - szukamy inspiracji na szatę kolorystyczną. Oczywiście Internet! Wszędzie tam gdzie podstawą jest kolor np. na stronach producentów farb, mebli, tkanin, itd. Wystarczy wyszukać tekst: "inspiracje kolorami".

Świat kwiatów to też świat barw, pięknych wzorów i zestawień kolorystycznych! Zatem szukajmy w katalogach i pismach o tej tematyce. Przyroda bezbłędnie podpowie nam jak zestawiać ze sobą kolory (uwaga! przydatne także wtedy, gdy rano nie wiemy w co się ubrać...)

Oczywiście wybieramy te podpowiedzi, które budzą pozytywne skojarzenia smakowe. Za wyjątkiem sytuacji gdy tworzymy dzieło zabawne (tort-muchomor, czerwony w białe kropy - pomysł dość kontrowersyjny - nie polecany dla teściowej) Gdy tak sobie surfujemy wśród barwnych inspiracji możemy zapytać:

Dlaczego widzimy kolory, czyli dodawanie barw


Widzimy je, ponieważ wszystkie przedmioty zbudowane są z materiałów, które pochłaniają lub odbijają światło. Przedmiot biały odbije padające nań kolory światła, a czarny - pochłonie je całkowicie. Fizycy mówią o kolorach światła. Sami też je widzimy, gdy z zachwytem spoglądamy na zawsze piękną tęczę.

Podczas lekcji fizyki osiąga się efekt tęczy przepuszczając promień światła przez pryzmat, tak jak robił to Izaak Newton.

Zestaw barw uzyskanych przez rozszczepienie wiązki światła białego to sześć barw widma. Trzy z nich, czerwoną, zieloną i ciemno niebieską nazywamy pierwotnymi barwami światła. Połączone ze sobą dają one barwę białą. Trzy pozostałe, żółtą, purpurową i jasnoniebieską nazywamy wtórnymi barwami światła. Powstały bowiem z łączenia parami barw pierwotnych. Wszystkie barwy widma możemy uzyskać przy użyciu trzech barw podstawowych. Możemy powiedzieć, że światło maluje kolorami przez dodawanie barw czyli addycję. Sami możemy sprawdzić jak łączą się barwy, w tradycyjnej zabawie z kręcącym się "bączkiem", pomalowanym jak na rysunku poniżej.

 
rys. Po wprawieniu tarczy w ruch obrotowy będziemy widzieli kolor biały.

Ciekawostka:
W 1936 roku firmy Agfa i Kodak wprowadziły nowe nazwy kolorów, które później przyjęły się także w przemyśle graficznym. Purpurę nazwano magenta, a jasny niebieski nazwano błękitem cyjanowym.

Jak malujemy, czyli odejmowanie barw


My, cukrowi artyści, posługujemy się barwnikami spożywczymi lub kolorowymi lukrami plastycznymi. Mamy tu do czynienia z pigmentami kolorów, a te zachowują się odwrotnie do barw światła. Wiemy już, że sześć barw widocznych w rozszczepionej wiązce światła białego (patrz: tęcza, pryzmat) możemy zredukować do trzech barw podstawowych. Nazywamy je barwami pierwotnymi trzy pozostałe to barwy wtórne.

Barwy pierwotne pigmentów to wtórne barwy światła:

 
barwy światła
pierwotne (P) i wtórne (W)
 barwy pigmentów
pierwotne (P) i wtórne (W)

Mieszanie pigmentów polega na odejmowaniu (substrakcja) światła, np. dla uzyskania zieleni mieszamy żółcień z niebieskim. Niebieski cyjanowy pochłania światło czerwone, a żółcień pochłania światło niebieskie. Jedynym odbitym kolorem pozostaje zielony. Łączenie parami barw pierwotnych pozwala uzyskać barwy wtórne:

magenta + żółty = czerwony niebieski cyjanowy + żółty = zielony niebieski cyjanowy + magenta = niebieski lub ciemny niebieski
rys. podstawowe kolory pigmentów, zmieszane parami, pozwalają uzyskać wtórne kolory pigmentów

Kontrast, czyli magia światła



rys. przykład kontrastu tonalnego
Niejednokrotnie dla "ożywienia" naszego słodkiego dzieła niezastąpione będzie posłużenie się kontrastem barw. W praktyce kontrast jest interesujący jeśli nie stosuje się go w nadmiarze. Kontrastowe tony powinny być niewielkie i harmonizować z dominującym tonem naszej pracy.
Łatwy do zastosowania kontrast tonalny osiągamy między dwiema plamami tego samego koloru, gdy jedna z nich jest ciemniejsza.

Także znajomość kolorów drugorzędnych ma dla nas ogromne znaczenie, ponieważ te kolory to także kolory dopełniające, które dają najintensywniejszy kontrast, zobacz rysunek poniżej.


rys. kontrast dopełniający; A - niebieski cyjanowy — B - czerwony,
C - magenta — D - zielony, E - zółty — F - ciemny niebieski

Zestawienie barw podstawowych z dopełniającymi to jednak nie jedyny sposób na uzyskanie kontrastu. Można go stworzyć za pomocą odpowiedniego łączenia gam kolorów. Jeśli temat pracy podpowiada nam użycie kolorów zimnych (np. niebieski, zielony, purpura, fiolet) i po środku lub też z boku zastosujemy plamę barw ciepłych (jak żółta, ochra, pomarańczowa, czerwona, magenta lub karmin), uzyskamy silny kontrast .


Mary Cassatt "Dziewczynka w błękitnym fotelu"

Malarka żyjąca w latach 1844-1926 Mary Cassatt posłużyła się zestawieniem barw zimnych i ciepłych w obrazie "Dziewczynka w błękitnym fotelu"

Oczywiście temat może być namalowany barwami ciepłymi z dodatkiem plamy koloru zimnego jak na obrazie "Wiązanie snopów" Vincent'a van Gogh'a


Vincent van Gogh "Wiązanie snopów"

Zestawiając barwy pamiętajmy także o kilku innych zasadach:

  • Biel wydaje się tym bielsza im ciemniejsze są otaczające ja kolory,
  • Szary jest tym ciemniejszy im jaśniejsze są otaczające go odcienie,
  • Kolor może być jaśniejszy lub ciemniejszy, w zależności od otaczających go kolorów.

Jest to w zasadzie złudzenie optyczne nazywane też kontrastem równoczesnym. Aby sprawdzić tę zasadę popatrzmy na rysunek poniżej. Wąski pasek dzielący obie duże płaszczyzny jest w rzeczywistości jednobarwny, choć kolor na nim wydaje się być różnej intensywności.


rys. kontrast równoczesny (zasłoń szerokie pasy, a zobaczysz, że szara linia jest jednobarwna)

Podczas dekoracji tortu pamiętajmy więc, że zastosowanie plamy jednego koloru powinno się wiązać z położeniem wokół koloru dla niej dopełniającego. Widok danego koloru powoduje pojawienie się koloru doń dopełniającego w barwach, które go otaczają. Przez wzajemne oddziaływanie następuje wzmocnienie barw dopełniających (jasności i koloru). Mistrzowie impresjonizmu stosowali tę wiedzę malując swoje wspaniałe dzieła.


Leon Wyczółkowski "Rybak"
Dziennikarka i pisarka Małgorzata Karolina Piekarska na stronach Internetu pisze:
Leon Wyczółkowski po obejrzeniu wystaw impresjonistów francuskich wywiózł z Paryża przekonanie, że śnieg nigdy nie jest biały, twarz różowa a drzewa zielone. [...]Jak przez dziesięć lat mógł nie zauważyć tak oczywistej sprawy, że pod wpływem światła zmieniają się barwy? Że wszystko co maluje się w Polsce jest smutne i pozbawione radości życia? Co na jego obrazie "Rybak" wyprawia słońce z twarzą rybaka? Jest ona czerwona i to nie od wódki, ale właśnie od żaru rozlanego na niebie. Koszula, spodnie i słomiany kapelusz wyglądają jak ze złota. Woda jest dziwnie fioletowa, a trzciny różowiutkie.

Podsumowanie


W dobrze zakomponowanej słodkiej dekoracji wystąpi kolor dominujący, zgodny z naturą tematu i drugi, dobrany przez twórcę zgodnie z wrażeniem jakie chciałby wywrzeć na odbiorcy. Można zarówno stosować tonacje chłodne jak i ciepłe. Barwy mogą być harmonijne lub niedobrane. Przejścia tonalne ledwie widoczne lub ostre. Wszystko to zależy od pomysłu i nastroju artysty. Dzieło jest harmonijne jeśli wszystkie kolory wchodzące w skład tonacji dominującej tworzą zgrany zestaw barwny. Można na nie nałożyć ostrzejsze kontrasty by uzyskać zamierzony efekt estetyczny i rozświetlić tort.
Dzięki teorii koloru możemy przewidzieć rezultaty mieszania lub nakładania barw.

Zachęcamy do dalszych studiów nad kolorem i życzymy udanych dekoracji!

Opracowano na podstawie:
Internetowej encyklopedii Wikipedia;
Książek Jose M. Parramona:
"Kolor w malarstwie"
"Jak rysować i malować kredkami",
oraz własnych doświadczeń, obserwacji i przemyśleń

Zobacz też:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_kolorów_w_języku_polskim#A
http://pl.wikipedia.org/wiki/Impresjonizm



Komentarze (0)


Aby dodać swój komentarz - zaloguj się ».
Nie masz jeszcze konta? Załóż konto »

Tadeusz Branecki

Wszechstronny nauczyciel Akademii tortownia.pl, artysta dekorator. Na co dzień kreator dekoracji w Pracowni Cukierniczej tortownia.pl. Głównym obszarem jego zainteresowań są cukrowe kwiaty i figurki z lukru plastycznego.


W Akademii tortownia.pl prowadzi szkolenia:


Kwiaty cukrowe od podstaw

Modelowanie postaci z wiersza "Rzepka" J. Tuwima

Torty w stylu angielskim od A do Z: flaming

Eustoma - dzwonek prerii

Konwalie - projekt tortu z kwiatami cukrowymi

Profesjonalny nauczyciel - dekoracje i cukiernictwo

Lilie cukrowe: Casablanca, Longiflorum, Stargazer


Agnieszka Klimczak

Założycielka i właścicielka tortownia.pl, Dyrektor Akademii tortownia.pl. Ukończyła szereg specjalistycznych szkoleń cukierniczych w Wielkiej Brytanii oraz program FBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Jest także autorką publikacji w branżowej prasie cukierniczej oraz wydawcą i redaktorką merytoryczną książek o dekoracjach w języku polskim.


W Akademii tortownia.pl prowadzi szkolenia:


Indywidualne konsultacje: zakładam słodką firmę

Styl angielski od podstaw

Bukiet babeczek - dekoracje wyciskane z kremu

Profesjonalny nauczyciel - dekoracje i cukiernictwo




 Przeczytaj też:


Tort na duuuże przyjęcie

Ciastka, jak marzenie...

Poznaj czwartą siostrę. Na imię jej Ruby.

Piernik staropolski przekładany

Temperowanie kapryśnej damy


Kategorie: baza wiedzy: solidne rzemiosło, dekoracje cukiernicze, słodkie opowieści



Szukaj

Kategorie
Autorzy

Agnieszka
Klimczak

Tadeusz
Branecki

Bożena
Sikoń

oraz goście »

Archiwum bloga